perkembangan kebun kampung di kampung

Alhamdulillah minggu ini dapat meluangkan masa di kebun kampung.

Tanah yang ayah teroka di hujung kampung sudah bersih dan mengeluarkan hasil. Tanaman pisang sudah pun mengeluarkan buah. Alhamdulillah dapat di tuai enam tandan pisang awak yang dijual di kedai. Dapat jugalah sedikit duit untuk tampung belanja ayah nak membeli barang barang keperluan dan barang kebun. Disebabkan kebun ini terletak ditepi jalan sahaja, buah pisang mesti selalu diperhati untuk mengelakkan daripada dikebas orang.

Tanah kampung ini nampaknya sangat subur mungkin hasil dari baja pokok pokok besar yang ayah bakar musim kering yang lalu. InsyaAllah akan ambil kesempatan ini untuk menyemai anak anak pokok cabai di antara perenggan perenggan pokok pisang.

Pokok Mertajam
Satu pohon yang lama sudah tidak lihat ialah pokok mertajam. Pokok ini terselamat daripada ditebang ayah. Dulu dulu ada sebatang sebesar pemeluk di tanah belakang rumah. Tapi sudah lama ayah tebang mungkin disebabkan kurang kegunaan.

Labu
Bahagian paling hampir dengan sungai insyaAllah akan ditanam dengan labu. Sudah lama benih benih labu ingin disemai. Sekarang mungkin masa terbaik kerana baru permulaan musim hujan.

Sayur
Sayur sayur seperti bayam gajah tumbuh sendiri dengan cepat. Begitu juga dengan terung pipit yang semakin membesar.

InsyaAllah gambar kebun dan pokok mertajam akan dimasukkan kemudian.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

balik kampung, 14 Jun 2020

cara buat lemang

percubaan memasak beras rebus