perkembangan kebun perumahan 6 Mei 2014

Beberapa perkembangan kebun perumahan

Kompos cacing
Tempat kompos cacing utama seperti ada masalah. Roti lama nampaknya naik kulat hitam yang menghalang proses penguraian oleh cacing. Spora kulat hitam juga seperti menyebabkan cacing tidak selesa. Banyak cacing yang naik ke permukaan yang kebiasaannya jarang berlaku. Kemungkinan besar bekas kompos cacing akan dibersihkan tempat kompos daripada roti yang berkulat hitam.

Tempat kompos cacing kedua nampaknya semakin baik dengan kelembapan yang baik. Beberapa ekor cacing kecil dapat dilihat muncul dipermukaan pada waktu malam dan pagi.



Timun
InsyaAllah esok akan menuai timun timun untuk dijadikan sayur dalam hidangan. Kemungkinan akan dibuat dimakan bersama nasi lemak insyaAllah.

Bunga tongkeng
Pokok bunga tongkeng yang berada didalam polibeg akan diubah ke pasu besar dan diletakkan dikawasan belakang rumah. Semoga dapat mengeluarkan bunga dengan cepat.

Jagung
Benih jagung sudah direndam dan di letak dalam tisu lembap. InsyaAllah akan ditanam terus dikampung hujung minggu ini.

Ikan kaloi dan kangkung
Ikan kaloi sudah menghabiskan daun daun kangkung yang dikutip ditepi sungai. InsyaAllah akan tambah bekalan kangkung. Batang kangkung yang tinggal akan cuba ditanam untuk mengeluarkan pucuk kangkung. Boleh digunakan sebagai sayur kelak insyaAllah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

balik kampung, 14 Jun 2020

cara buat lemang

percubaan memasak beras rebus