perkembangan kebun perumahan 12 Mei 2015, pokok tin, bunga tongkeng

Alhamdulillah beberapa perkembangan baru kebun perumahan yang menggembirakan.



Pokok tin berbuah

Pokok tin dari vareiti BTM yang dibeli berbulan bulan yang lalu sudah mula mengeluarkan putik buah. Lama betul hendak menunggu putik buah keluar. Kulit pisang ditambah didalam pasu sebagai baja untuk menggalakkan lagi penghasil putik buah. Vareiti lain masih lagi belum berbuah, harap harap akan berbuah juga dalam masa terdekat.



Pokok bunga tongkeng

Pokok bunga tongkeng yang dibeli dari nurseri kini sudah hampir mencapai ketinggian dua meter. Pancang buluh digunakan untuk membolehkan pokok bunga tongkeng menjalar. Semoga akan ada putik bunga terhasil dalam masa yang terdekat.

Pokok lada hitam

Pokok lada hitam yang dibeli dahulu kini mula mengeluarkan daun baru. Sebelum ini langsung tiada daun pada ranting lada hitam. InsyaAllah akan dipindahkan ke pasu yang lebih sesuai dan tempat yang lebih terdedah

Pokok petola bantal

Pokok petola bantal diserang oleh serangga perosak yang memakan daun daun pokok. Habis daun pokok berlubang dan menjadi kuning. Kemungkinan faktor musim hujan membolehkan banyak serangga membiak dengan pantas.



Pokok terung

Pokok terung dari vareiti hijau bulat dan ungu panjang mula menghasilkan bunga. Harap harap akan cepat lekat buah. Pokok terung telunjung yang ditanam setahun yang lalu sudahpun mati. InsyaAllah akan cuba menyemai anak benih yang baru.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

balik kampung, 14 Jun 2020

cara buat lemang

percubaan memasak beras rebus