perkembangan kebun perumahan 29 September 2016

Musim hujan
Minggu ini hujan turun hampir setiap hari. Jadi aktiviti menyiram tidak perlu dilakukan. Sayur bayam pula semakin gemuk dan sudah sesuai untuk dituai. Tanaman bayam tidak menggunakan baja kimia dan juga racun perosak.



Semaian biji benih
Biji benih kekacang nampaknya sudah tidak boleh digunakan lagi. Benih yang disemai menjadi rosak dan lembut. Paket lain biji benih disemai. Harap harap masih lagi bernas.

Beberapa semaian herba juga dibuat memandangkan biji benih mungkin sudah tamat tempoh. Sekurang kurangnya mungkin ada benih yang masih bernas.



Cabai
Cabai yang tumbuh dan berbuah nampaknya dari jenis cili padi. Jadi benih benih baru cili dari vareiti lain akan cuba disemai secepat mungkin.

Kangkung

InsyaAllah akan cuba mendapatkan hasil kangkung dengan cara alternatif. Batang batang kangkung akan diambil di tepi sungai dan dibawa balik untuk dijadikan makanan ikan kaloi. Setelah ikan kaloi menghabiskan daun daun kangkung. Batang akan dikeluarkan daripada kolam untuk ditanam. Pucuk pucuk kangkung yang keluar rasanya lebih sesuai untuk dijadikan sebagai sayuran kerana masih lembut dan lebih meyakinkan untuk dimakan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

balik kampung, 14 Jun 2020

cara buat lemang

percubaan memasak beras rebus