ladang pucuk putat

Alhamdulillah hujung minggu lepas ada sedikit masa yang dapat diluangkan untuk berjalan jalan. Kali ini tempat yang dilawati ialah hutan pembelajaran di Air Hitam, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang.








Tempat ini bersebelahan dengan sungai dan dijaga oleh jabatan perhutanan. Terdapat pokok yang sesuai untuk tanah yang bergenang seperti pokok nipah dan juga putat. Terdapat usaha menanam pokok putat secara komerial untuk mendapatkan ulaman pucuk putat.

Pokok putat ditanam didalam kelompok kelompok perdu yang dipangkas pada paras dada. Pengunjung boleh melihat fasa fasa penuaian pucuk putat. Ada pokok yang baru dipangkas dan apa juga yang sudah merimbun kembali menjadi hutan.

Terdapat banyak khasiat pucuk putat. Pucuk putat sedap dimakan bersama nasi ataupun dipotong nipis dan dimakan bersama laksa.

Disamping itu, terdapat tarikan seperti titi gantung yang wajib dicuba.

Terfikir juga kalau dapat buat konsep yang sama di kampung.

Ulasan

  1. Sy nak beli pucuk muda wrna merah jumlah yg banyak...tlg call 0129888813

    BalasPadam
  2. Tlg share kan alamat lokasi bkenaan tuan..

    BalasPadam
  3. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

balik kampung, 14 Jun 2020

cara buat lemang

percubaan memasak beras rebus