memancing di Yan, 25 Julai 2018

Alhamdulillah dapat memancing lagi di Yan, Kedah.

Aktiviti memancing kali ini memang di tunggu tunggu kerana stok ikan di rumah pun sudah berkurangan. Tarikh memancing di pilih ketika air laut pasang sederhana yang jatuh pada hari isnin. Kebetulan pada hujung minggu tersebut, cuaca tidak menentu dan berombak besar yang menyebabkan banyak bot memancing yang tidak keluar memancing.

Kali ini, kami memancing dengan menaiki bot dari Kuala Sungai Dulang Kecil. Perjalanan bot memakan masa lebih kurang sejam dari jeti. Apabila sampai ke tempat memancing, umpan ikan temenung yang dibawa dicangkuk pada matakail dan dilepaskas di belakang bot. Alhamdulillah ikan todak yang besar memakan umpan. Kemudian, ikan ikan lain seperti tenggiri dan ikan golok turut dapat dipancing.

Aktiviti memancing kali ini juga berjaya mendapat seekor ikan pari yang agak besar. Sudah ditakdirkan menjadi rezeki ikan pari berjaya dinaikkan walaupun menggunakan joran yang agak kecil.

Pada akhir sesi memancing. semua orang berpuas hati dengan hasil pancingan kali ini. InsyaAllah jika ada kelapangan, aktiviti memancing akan dilakukan lagi pada masa hadapan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

balik kampung, 14 Jun 2020

cara buat lemang

percubaan memasak beras rebus